“Geen gewone aandacht, maar oprechte aandacht”

“Aandacht maakt alles mooier.”
“Alles wat je aandacht geeft groeit.”
“Aandacht krijg je door te geven.”
“Aandacht is het mooiste wat je iemand kunt geven.”

Even het woord aandacht googelen en voilà een batterij aan uitspraken verschijnen op je beeldscherm. Ze klinken wellicht wat cliché, maar ja, daarom noemen we het een cliché, een cliché bevat de waarheid.

Wat betekent het woord nu precies? Wikipedia zegt het volgende:

“Aandacht is het cognitief proces van het gericht waarnemen van de omgeving. Aandacht wordt soms ook opgevat als het toekennen van verwerkingscapaciteit. Het is verwant aan begrippen als: alertheid, concentratie en selectief verwerken van informatie.”

Een definitie waar niets aan gelogen is, maar dekt hij geheel de lading? Voor mij niet. Voor mij is aandacht meer dan alleen gericht waarnemen, het is ook invoelen en meedenken. Ten minste, in mijn functie als adviseur zijn dit belangrijke ingrediënten in de begeleiding van mijn kandidaten en in de contacten met mijn opdrachtgevers.

Ik heb het dan niet over zomaar aandacht, maar over oprechte aandacht. Aansluiten en verbinden met je gesprekspartner. Aandacht hebben voor de situatie, de angsten, de aanwezige talenten, de hindernissen die ze te nemen hebben.

Dit geldt niet alleen voor kandidaten, dit geldt even zozeer voor onze opdrachtgevers. Ook zij willen aandacht, aangehaakt blijven bij het traject wat voor hen net zo belangrijk is als voor hun medewerker.

Hoe geef je dan oprechte aandacht? Het klinkt zo simpel, maar dat is het niet. Om oprecht te kunnen luisteren naar een kandidaat of opdrachtgever moet je ‘aan’ staan voor hun verhaal en ‘uit’ voor alle randzaken die in je hoofd spelen. Je bent alert op alles wat je verteld wordt en voorkomt daarmee dat je alleen onthoudt wat jou interesseert. Aansluiten bij het verhaal dat verteld wordt en daarop inhaken.

Waarom is dit dan zo belangrijk? Door oprecht te luisteren creëer je vertrouwen en vertrouwen geeft inzichten / inkijkjes in iemands gedachten.

Ga maar bij jezelf na. Als iemand aan je vraagt hoe het met je gaat, voel je in een split second aan of de aandacht voor je antwoord oprecht is. In dezelfde split second geef je óf de korte sociaal wenselijke versie van jouw antwoord óf je gaat dieper in op de vraag en vertelt wat jou bezighoudt. Dit laatste geeft inzichten waardoor je begeleiding inzet op de juiste thema’s. Dit helpt jouw kandidaat of opdrachtgever want dan is er sprake van effectieve begeleiding, hetgeen voor alle partijen het meest wenselijk is.

Oprecht kan ik zeggen dat wij bij Passus Advies ‘aanstaan’ voor onze gesprekspartners. Toen ik hier in dienst trad werd mij op het hart gedrukt dat blijven communiceren ons credo is. Anticipeer op eventuele vragen, praat jouw opdrachtgevers en andere relevante partijen tijdig bij. Als ze erom moeten vragen ben je te laat Stephanie, dan heb je je aandacht laten verslappen. Duidelijk!

Ook behoefte aan oprechte aandacht? Alle adviseurs van Passus Advies staan voor u ‘aan’. Of het nu gaat om Outplacement * Re-integratie * Duurzame inzetbaarheid * (Loopbaan)coaching.
‘Aan’ voor u en tijdelijk ‘uit’ voor ons zelf.

Stephanie Fontein
Adviseur bij Passus Advies